Nieuwsbrief Bekijk de webversie

Rondleiding 22 maart 2023 Klok &Peel Asten

Lees bericht hieronder.

WAT KERKKLOKKEN IN HELMOND VERTELDEN

De geschiedenis van klokken in Helmond is zondermeer boeiend te noemen. In deze lezing gaan we van de sonore klanken van luidklokken naar de speelklokken van de beiaard in de Lambertuskerk. Het is niet meer nodig om de betekenis van kerkklokken te herkennen. De ringtone van onze ‘smartphone’ heeft de functie (signalen) van kerkklokken vervangen. Toch dragen luidklokken nu nog verschillende boodschappen in geluid over. Hoe de middeleeuwer de ban-, tiend-, of doodsklok herkende, is voor veel mensen van nu een raadsel.

Op een van de klokken die nu in de Lambertuskerk hangt, staat de volgende tekst:

Ik werd in 1953 hier neergehangen.
De tiendklok van Floreffe en Postel moet ik vervangen.
In 1588 goot Hendrick van Trier haar van oude spijs.
Na het hergieten in 1721, viel zij in 1943 aan d’oorlog ten spijs.
Lambertus is mijn naam.

Een mooi stukje klokkengeschiedenis. Over duurzaamheid en recycling gesproken. Hendrick van Trier heeft dus in 1588 de tiendklok gegoten van oud spijs. Wat vertelt een tiendklok? Hoe en waar heeft Hendrick de klok(ken) gegoten? Klokken spelen ook in de Lambertuskerk nu hun lied. Wie heeft die speelklokken dan gegoten?

Een leuke uitdaging voor Willy van Vlerken om 7 maart deze vragen te beantwoorden en daar op 22 maart in Asten in Klok & Peel op terug te komen.

De lezing is op dinsdag 7 maart in het Jan Visser Museum aan de Keizerin Marialaan 5 in Helmond. Aanvang 20.00 uur. De toegang is gratis voor leden van Heemkunde Helmont.  Niet leden betalen €3,00. U kunt zich tot 28 februari voor de lezing aanmelden op info@heemkundekringhelmont.nl of telefonisch 0492-474745.

Het bezoek aan museum Klok en Peel is op woensdag 22 maart. Graag om 13.45 uur aanwezig zijn. Voor leden van Heemkundekring Helmont zijn de kosten € 5,00 p.p.  Niet leden betalen € 10,00.  U kunt zich tot 15 maart voor deze middag aanmelden via info@heemkundekringhelmont.nl of telefonisch 0492-474745 (bij aanmelding graag doorgeven of u in bezit bent van een museumkaart).

Jaarvergadering en jubileum

De jaarvergadering van onze vereniging zal plaatsvinden op dinsdag 4 april in het Jan Visser Museum.   De uitnodiging voor de vergadering krijgt u in maart.

Op woensdag 24 mei vieren we het 75-jarig jubileum van Heemkundekring Helmont in het Jan Visser Museum.  Ook voor deze middag ontvangt u nog een uitnodiging.